söndag 15 november 2009

Modell i akvarell














Min målarhörna.

Så var det dags igen att packa väskorna med målargrejerna och bege sig till Skeppsholmens folkhögskolan. Temat denna gång var måla modell i akvarell. Samma kursledare som förra gången Gunnel Moheim. Första och sista timmarna båda dagarna hade vi genomgångar. Vi började dagen kl 10 och slutade ca 17. Mellan kl 11 och 15 målade vi till en modell. Sittningarna var från 4 positioner x 1 minut för att mjuka upp. Sen fick hon sitta 3, 5 och 10 minuters pass. Vi hade längre övningar som 15 min på fm och sen samma positioner på em för att arbeta i genom bilden mer. Söndag em med utgångspunkt från modellen målade vi abstraktioner. Varje sittning fick vi olika teman att jobba med som två färger, olika svarta färger, varma/kalla färger etc.













Gunnel går igenom bilderna sista timmen. Här går hon igenom några av mina dagens, fast den undre är inte klar och måste göras om lite. Men annars rätt ok. De övre är abstraktioner.

Jag kommer nog att fortsätta att ta någon akvarellkurs med henne 2010. Ev i juni "Staden" och i höst "Blommor".

5 kommentarer:

BP sa...

Du är verkligen ambitiös med din målning. Dina kurser verkar ju vara hur roliga som helst. Alltid kul att lära sig nå't nytt.
Har du anmält dig till Konsthelgen i Täbu Centrum förresten?

Sissel sa...

vad kul du verkar haft det! och vad mycket glass du verkar ha ätit (=antalet vattenburkar)!

Marita sa...

BP – Jag vill komma vidare i min målning och det är verkligen inspirerande att gå på kurser med bra ledare. Jag har anmält mig så nu är det bara att hålla tummarna. Särskilt nu när platserna blir än mindre.
S – Glassburkarna kommer fram när vi har gäster de är bra att packa färgtuber i, lagom små och sen ha vatten i.

Lisen sa...

Du ser ut att ha haft en toppen helg! Så när visar du alsterna här på Mitas sida då? Nyfiken förstår du...

Marita sa...

Lisen – Kanske att det kommer upp någon naken tant. Ska gå på någon lite mer så får vi se.