onsdag 23 september 2009

Vattenyta

Jag är med Akvarell Sällskapet Spray. De inbjuder till olika målaraktiviteter någon gång i månaden. I går var temat "Måla vatten med Berg". Denne Maguns Berg är lärare på Gerleborgskolan i Stockholm. Han kom och berättade lite om sig själv och sitt måleri. Medans vi målade vatten gick han runt och hade synpunkter. Det var riktigt roligt när han berättade om angripa pappret, vattnet tar en annan väg, ge akvarellen en klang direkt, leva sitt liv inte blanda i olika medium, akvarellen andas, täpp/stäng inte till den osv…

Medans de flesta målade vatten med horisonter och klippor tänkte jag mig att hur ser det ut när man tittar rakt ner i vattnet och ser alla blänk, lite botten och färgnyanser. Jag gjorde någon mer men det blev inget med den.

Föresten så ringde de upp från tidningen Mitti och ville veta lite mer om mig till en blänkare i nästa vecka då jag ska ha utställning i Näsbyparks bibliotek under oktober, kul.

3 kommentarer:

Sissel sa...

ojojoj, marita i mitti! kul! jag gillar blänket i din akvarell.

AL sa...

Fantastiskt så roligt med mitti! Och akvarellen av ytan är fantastisk! Vågat att ge sig på ett annat motiv än det vanligaste. (i dubbel bemärkelse)

BP sa...

Välkommen i gänget! Kul att vara kändis i Mitt i. Har också ställt ut på biblan där... säger bara guldgruva :-)