söndag 6 september 2009

Färglära–Pigmentens egenskaper och karaktärer

Denna helg har jag befunnit mig på Skeppsholmen och på Skeppsholmsgården och haft färgövningar. Den första dagen på lördagen var Skeppsholmen besökta av utrikesministrar. Det var avspärrat, p-förbud och poliser praktiskt taget överallt. Intressant faktiskt. Tyvärr såg jag inga ministrar. Nästa helg är det Skeppsholmens dag med massor med aktiviteter. Har man inget att göra kan man åka dit och flanera runt utefter kajerna.

Kursledaren var samma som jag målade för nere i Borghamn i våras. Denna gång var koncentration i stort sett enbart på färgövningar.
Akvarell, pigment, vatten, papper, gräng, 300 gr, opak, transperant, bitningar, blomningar, täthet, ljushet, skuggor, djup, Arsche, Fabriano, tvätta ur, grund-, komplement- och sekundärfärger, grynig/slät färg, spänna upp= några ord som används inom akvarellmålning
Lördagen ägnades åt att tala om och måla upp en färgkarta av de grundfärger vi hade med oss. Vi hade inga gröna färger med oss utan vi blandade till dem av olika gula (en varma och en kall) och sen 5 olika blå och en med 3 olika svarta. På em målade vi små tavlor en med transperanta färger och en med opaka. Söndag målade vi en färgtoncirkel och talade om grund- och komplementfäger. Avslutade med att måla en tavla med bara grundfärger och en med komplementfärger. Som vanligt var det fantastikskt roligt men sååå trött man blir efter två intensiva dagar. Jag ser fram emot ytterligare en kurstillfälle en helg i november, yes!


2 kommentarer:

AL sa...

Vilken härlig helg du verkar ha kunnat njuta av. Har nog tillräckligt att göra men tror jag flanerar lite ändå om aktiviteterna håller igång på lördagen så att jag kan slippa det som jag har att göra...

Sissel sa...

vad kul du haft! spännánde att läsa om alla förger. själv håller jag mig till nordsjö vattenbasrad vit täcklasyr. vad snygg bloggen blivit!