torsdag 29 oktober 2009

Min kulturdag

Min dag började på Konstnärshuset och Stina Wirsens utställning "Teckningar från Stockholms krogliv". Av ren slump såg jag att det var sista dagen igår. Hon använder sig av blandteknik: akvarell, flytande och fast tusch samt collage. Jag var på kurs maj 08 i Skärhamn med henne. Vanligtvist ser man hennes illustrationer i DN eller Brokiga "Vem…" böckerna för barn.

Därefter blev det en promenad till Lars Bohamns galleri på Karlavägen och Ernst Billgren. Man kan verkligen hålla med om titeln på hans bok "Vad är konst" när man ser hans konst. Denna tavla heter "Fyra färger".



Senare på kvällen blev det "Märta flyger igen!" på Liljevalchs. Vi var inbjudna till en specialvisning av utställningen. Har man inte varit intresserad av mattor så efter visningen väcktes den. Märta Måås-Fjätterström (1873-1941) öppnade sin atelje i Båstad 1919 fick sin stora genombrott 1934. Efter sin död säkrades hennes atelje av bl a Carl Malmsten och kung Gustav V.
Det utlystes en tävling bland sthlms 2:klassare att måla en Märta matta och vinnande bidrag väver man upp nu i museet.



Många av dagens konstnärer och formgivare har designat mattor som ateljen låtit väva upp som denna "På mattan" av Charlotte Gyllenhammar. Andra konstnärer kan nämnas Cecilia Edefalk, HM Drottning Margarethe av Danmark II, Karin Mamma Andersson … m fl. Tänkte först – Va trist, mattor – men ändrade mig och det lönar sig att gå på visning så man får lite historia kring verken.


1 kommentar:

HW sa...

Mattor - är nog en underskattad konstform hos oss i Europa. Tänk alla fantastiska konstverk som under årtusenden vävts i Asien.
Det tyckte jag var gårdagens mest spännande i din "kulturspaning".