söndag 26 september 2010

Konstnärernas höstsalong Kista mässan

Var i fredags på Kista Mässan och såg konstnärernas höstgalleri. Jag gjorde dagens goda gärning och blev belönad direkt. När jag hade parkerat bilen kom jag i fatt en kortvuxen kvinna som kånkade på sin handväska samtidigt som hon bar ett bordsben i ena handen och rullade en rund bordskiva med den andra handen. Det såg inte så praktiskt ut då skivan ville hela tiden åt ett annat håll. Så jag erbjöd mig att ta bordsbenet. Hon hade erbjudit en medutställare att få låna hennes bord som låg i bilen. När vi kom till kassan så fick jag som tack en av hennes 5 fribiljetter a´130 kr :-)

Jag tittar förstås i första hand på akvarellisterna. Jag hade mina favoriter särskilt Pia Erlandsson som jag fick utbyta lite ord med. Sett hennes akvareller tidigare som jag gillade. En annan var Håkan Lager vars hemsida jag besökt många gånger. En annan bekant var Maria Ginzburg som jag känt i 20 år. Hon hade en fantastiks akvarell med havsvågor ca 1,5 x 1 m som var en av de bästa jag sett av henne och som hon hade spekulant på. Hennes pris var 30 000 kr men de ville pruta 20 000 kr. Lite väl mycket att pruta 1/3 av priset. Hon hade arbetat en månad med den akvarellen. Ska fråga henne vid tillfälle hur det gick.

Inga kommentarer: