måndag 30 november 2009

Kryssning till Picasso

Sen jag fick höra att det fanns en Pablo Picasso utställning i Helsingfors, den enda som kommer att visas i Skandinavien, har jag varit sugen på att ta en minisemester och åka ditöver. Utställningen visas på Ateneum Finlands Nationalkonst museum som finns på promenadavstånd från hamnen. Utställningen kommer från Musée National Picassos samlingar i Paris. Den visar en överblick av Picassos olika perioder, skulpturer, grafik och fotografi. Helt klart sevärt. Utställningen pågår t o m 6 januari för den som är sugen. "Ge mig ett museum och jag ska fylla det" lär han ha sagt.
Vi hade några timmar tillgodo så vi promenerade ut på Esplanaden, åt lunch där de hade den stående elementet. Några besök i butiker som Marimekko och andra designbutiker. Innan vi återvände till Silja Symfoni köpte vi fritrade siklöjor i Saluhallen, som vi hade med till en knytkalas när vi kom hem på lördagen. I Saluhallen hade de en fin glittrig gran som speglade så fint i fönstret. Utanför var det klatchigt grått. Ombord på färjan har de under hösten fransk tema med erbjudanden, musik, fantastiskt god mat och show som t e x can can.

5 kommentarer:

Lisen sa...

Låter som du hade en superhelg igen!

Sissel sa...

nu blir jag riktigt sugen på helsingfors. 13 år sedan sist, då fikade jag på fazerkonditorier. mysigt!

BP sa...

Kul med en lyckad minisemester. Å Picasso är ju inte helt fel om man säger så.
Har du varit på Dali uställningen på Moderna Muséet? Är ingen Dali fan, men utställningen var klart sevärd.

Marita sa...

Kära fru Pytz! Picasso var över förväntan bra. Dali ska jag se samt de finska målarna som är på Waldemarsudde. Det kanske blir i mellandagarna. Det pågår en höstsalong nu till 6 dec på Edsvik som jag vill se. Mycket konst blir det men oxå roligt.

Carro Pilichi sa...

Hej Marita!
Aa jag minns bilden väl, Jo det gör ju det. Jaha va kul! :D
Jaha okej, aa vet att det finns mycket urval och skulle vara kul att gå någon kurs men tatuerare på deltid är verkligen en dröm!
Får se hur allt slutar men något med bild/konst/tatueringar är i alla fall något jag brinner för och vill hålla på med.
Tack :)