söndag 13 september 2009

Konstnärernas höstsalong Kista mässan

I helgen var vi på Kista mässan och konstnärernas höstsalong där över 220 konstnärer ställer ut sina verk. I normala fall brukar det vara gallerierna som har dessa utställningar men nu i år är det konstnärerna själva. Det som visas var allt från olja/akvarell till foto/skulpturer och allt där emellan. Som vanligt tilltalar inte allt sådant som konst som är allt för tydliga eller för svårbegripligt. Det trevliga var också att vi träffade på några bekanta som ställer ut. Jag kikade extra på akvarellisterna förstås eftersom det är mitt media. Det fanns några favoriter som jag gillade som bl a Margareta Jungerth Boo. Bilden här är hennes och heter "Förväntan"

2 kommentarer:

BP sa...

Var också på mässan i fredags. Inte många akvarellister på plats tyckte jag. Mycket som ställdes ut var undermålig tyckte vi fyra från jobbet som var på plats. Kvaliteten var definitivt lägre än på gamla hederliga Sollentuna mässan där gallerister valde ut konstnärer.
Dessutom saknades ju hur många duktiga och delvis kända konstnärer. Synd.

Marita sa...

BP– Håller med dig i viss mån. Utställningen var för professionella och utbildade konstnärer och de måsta vara medlemmar i något konstnärsförbund för att delta. Jag kan hålla med dig att man saknade de riktigt kända konstnärerna. Både på denna mässa så även på Sollentuna fanns det konst som jag gillade och konst som jag inte kan tänka mig att hänga upp på mina väggar. Tycke och smak. Akvarellister fanns inte heller så mycket ens i Sollentuna även där var de lätt räknade. Vad är kvalitét? Vem bestämmer det?